2013. december 11., szerda

Charlott Brontë - A lowoodi árva (Jane Eyre)

Charlotte Brontë - A lowoodi árva (Jane Eyre)

képecske
Kiskoromtól kezdve imádtam ezt a könyvet, úgy 8 éves lehettem, amikor először a kezembe vettem. Talán fiatal voltam még hozzá, és akkor inkább más értelmet kerestem a könyvben, mint idősebb (és remélhetőleg érettebb) nőként, mégis már akkoriban is nagy hatást gyakorolt rám. 

RÖVID TÖRTÉNET:
A történet középpontjában Jane Eyre áll, aki kisgyermekként elvesztette a szüleit, és nagynénje gondozására szorul. Mostohatestvérei utálják, nagynénje elfordul tőle, így rövid úton egy intézetbe küldik, Lowoodba. Az árvaház viszontagságai között felcseperedő Jane-ből érett nő válik, aki ideiglenes otthonából nyolc év után szabadulást keresve hirdetést ad fel. Mrs. Fairfax, egy kedves öregasszony bukkan rá a lányra, és állást ajánl neki a Rochester birtok nevelőnőjeként.
Jane, aki nem is vágyik másra, mint hogy elhagyhassa Lowoodot, elfogadja az ajánlatot. Az élete ezzel nagy fordulatot vesz. Nem akarom lelőni a viccet, sem elárulni a könyv végét, így csak annyit mondanék még el erről a műről, hogy nagy hatással bírt rám.
Minden alkalommal, amikor elolvastam, tanultam belőle valamit (még az ötödik olvasás során is!). Talán azért, mert egyre idősebb lettem, és egyre inkább mást jelentett a könyv. Egyaránt gyerekek, felnőttek és idősek is találhatnak benne valamit, ami magával ragadja őket; szinte olvastatja magát a kis lowoodi árva története. 
Különösen ajánlom azoknak, akik vágynak egy kis romantikára, kíváncsiak a 20. századi Angliára, és egy rendkívül jó könyvélménnyel szeretnének gazdagodni. Számomra megunhatatlan, letehetetlen mű, mely szerintem nem nyerte el eléggé a világ tetszését. (Véleményem szerint részben ez annak köszönhető, hogy Charlotte testvére az Üvöltő szelekkel sokkal nagyobb sikert aratott, és ő sosem tudott kitörni az "árnyékából".)

Történet: 5/5
Stílus: 5/5 (imádom a régi, gazdag szókincset)
Szereplők: 5/4 (néhány karakter jellemzését illetően akadtak pontatlanságok, St. J. Rivers különösen nem nyerte el a tetszésemet)
Kedvenc karakter: - 
Kiadás: 1847, London
Oldalszám: 384 - kiadástól függően
Helyszín: 5/4 (annyira nem találtam varázslatosnak a Rochester-birtokot)
Összességében: 10/9 (10-es könyvet még nem találtam soha!)

Ha szeretnéd elolvasni, a MEK oldalán megteheted, vagy megrendelhető interneten (Libri, Alexandra), és Antikváriumokban is pár száz forintért rábukkanhatsz. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése